И да дадем воля и простор на развитието му
Снимка: Guliver / iStock
Радваме се и сме особено горди, ако малкото дете нарисува картина, съчини стих, направи кулинарна изненада или пък собствен проект ... Вдъхновението му може да го тласне към създаване на най-необичайни неща. Дали пък не е талант?
Детското творчество се различава от това на възрастните и целият процес на създаване на „произведение“ им някои особености. Трябва да сме на ясно с това, преди да сипем суперлативи.
Преди всичко малкото дете няма за цел да създаде изключителен продукт – то твори само и единствено заради процеса, от желание да изрази себе си или да се освободи от стреса и от негативните емоции.
Творчеството и детското развитие
Трудно е еднозначно да се оцени какво е влиянието на творчеството върху личността на детето.
Чрез него, под напора на въображението то опознава света, утвърждава се като личност, започва да мисли нестандартно, забелязва детайли, отделя важно от малаважно. Учи се да слуша и да се вслушва в себе си. Да разбира своите чувства, мисли и желания.
Така творчеството му оказва комплексно въздействие.
- Декоративно-приложните занимания развиват фината моторика и допринасят за интелектуалното развитие.
- Детето развива естетически вкус и получава художествено-емоционално усещане за света около себе си.
- То формира самооценка, поглед навътре към себе си, към своите желания и потребности.
- Развива всички психични процеси: мислене, въображение, памет, възприятия. Увеличава се възможността му да се концентрира върху конкретно нещо.
- Създаденото от него в процеса на работа, му дава самочувствие и психологически комфорт.
Ако създадете благоприятни условия за изява, първите творчески пориви на детето се наблюдават много рано. Оставете го да рисува с боички и ще забележите с какъв интерес ще нанася цветове и линии, как ще развива фантазията и самостоятелността си.
Не е разумно да заставите детето да се занимава с едно или с друго още на тази възраст. Не бива да приви нищо на сила. Но може да създадете условия за изява и да го наблюдавате какво ще избере и накъде ще се насочи.
Започнете с рисуване
Всичко ще му бъде интересно, но най-добре започнете с рисуването.
До една година. Детето се интересува от цветовете. Те са ярки и го впечатляват. Ролята на боички може да играе кашата, плодовото пюре, сокът...
Трябва да се примирите, че в този период наоколо няма да е особено чисто, но не спирайте порива му да маца и да рисува дори и с пръсти.
В тази възраст музиката е много важна. Това, което определяме като „танц“ , всъщност са свободните движение на детето.
Детето имитира нечии движения, без да се страхува, че от страни може да не изглежда съвършено или красиво. То изразява себе си чрез музиката. От тази възраст то може да формира музикален вкус – не става дума да слуша само Моцарт и Чайковски, а да слуша качествена музика.
От една до 3 години. Детето вече умее да рисува в рамките на листа.
Снимка: Guliver / iStock
То все още не възпроизвежда света около себе си, но в драсканиците и чертите може да разпознаете мама, татко, приятелите, къщата и още много детайли.
Изборът на цвят – отразява настроението му. На тази възраст то вече може да стои и да майстори, както и да се опитва да пее и да се движи в такт с музиката.
От 3 до 5 години. То се занимава с удоволствие с всеки вид творчество. Всичко му харесва, но ако не постигне бърз резултат, бързо се отказва. Затова е разумно да се подбират достъпни за детето занимания под ръководство на опитни педагози.
„Сложните“ изкуства е добре да оставите за по-късна възраст. В тази възраст се проявява интерес към театъра, децата учат стихчета, участват в рецитали по празниците. Някои от тях успяват много точно и изразително да предадат чувство и смисъл на декламацията.
Възможно е детето да се увлече от конструктори, роботи, набори за моделиране.
След 5-годишна възраст. Обикновено тогава става ясно към какво детето проявява особен интерес. Важно е да развивате въображението, да насърчавате хлапето да изразява себе си. Не го критикувайте строго, но му помагайте да развие реална оценка за това, които постига.
Детето може да развива творческите си умения както в дома, така и в специализирани студия.
Където и да се изявява, поддръжката от страна на възрастните и тяхната подкрепа са много важни.
Те трябва да го хвалят, да посочват грешките, да му помагат да ги преодолее и отново да го хвалят. Защото родителите са първите му зрители, фенове и критици.
Светлана Садовникова, адаптация Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари